Valentijnspost van mijn grote liefde

The Battle
6 februari 2017
Leren en ontwikkelen
2 maart 2017
The Battle
6 februari 2017
Leren en ontwikkelen
2 maart 2017

Sinds de middelbare school ben ik gefascineerd door de combinatie van cijfers en letters. Een decaan op school attendeerde mij op de opleiding Fiscale Economie aan de Universiteit van Tilburg, een combinatie van rechten (letters) en economie (cijfers). Ik was 18 jaar jong toen ik richting Tilburg vertrok met een lichte kriebel in mijn buik.

De vlinders kwamen en ik werd verliefd op het vak! Een tijd waarin de aangifte Inkomstenbelasting nog op papier ging, consumptieve rente nog aftrekbaar was en we geen box 3-heffing kende. De wetgeving, besluiten van de staatssecretaris, jurisprudentie en de invloeden van de EU zorgen dat belastingzaken steeds complexer worden. De politiek is wispelturig en de adviseurs weten steeds weer de mazen in de wetgeving te vinden. Wie kent niet de slogan van de Belastingdienst? “Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker”. Deze durven ze niet meer te gebruiken.

Haat-liefdeverhouding

Nu, jaren later, werk ik alweer ruim 15 jaar met liefde en passie als belastingadviseur. Bij Smits + Prick Accountants en Belastingadviseurs ben ik het aanspreekpunt voor alle fiscale zaken en dus ook van de Belastingdienst. Particulieren en ondernemers kunnen bij mij terecht met belastingvraagstukken en ik ga in overleg met de Belastingdienst. Ook de Belastingdienst probeert de lijntjes kort te houden en in de plaats van brieven schrijven zoeken ze telefonisch contact, mailen ze en staan ze open voor een gesprek. Het is niet langer een logge organisatie op afstand. Ik heb een haat-liefdeverhouding met ze.

Vooraf ingevuld

De Belastingdienst wil ook de informatie die zij ontvangen van de diverse kanalen, zoals banken, werkgevers en gemeenten, delen met de belastingplichtigen, om onnodige fouten in de aangiften te voorkomen. Dit doen zij digitaal door de vooraf ingevulde aangifte klaar te zetten in het persoonlijk domein. Wie heeft het niet meegemaakt dat je op 31 maart (nu 30 april), op de valreep, je aangifte wilt doen en dan net die ene jaaropgave mist. Opgegeten door de hond, verdwenen bij het oud papier. Dit is dan weer wel leuker en makkelijker.

Nog lang niet alles geautomatiseerd

Ook wij willen deze informatie over onze klanten ontvangen. Omdat wij niet werken met de digid van de klant, moeten wij een activeringscode aanvragen (digitaal). De klant krijgt dan een brief thuis (post) met deze code, die zij ons dan kunnen overleggen en waarmee wij de gegevens kunnen downloaden bij de Belastingdienst (digitaal). Dit proces is dus nog niet volledig geautomatiseerd. De blauwe enveloppe gaat langzaam aan verdwijnen zeggen ze, maar nog regelmatig wordt deze bezorgd en dat is toch altijd even schrikken.

Wederzijds

Zo ook op Valentijnsdag, de dag van de liefde. Niet alleen mijn klanten kregen op Valentijnsdag veel post van de Belastingdienst, maar ook ik werd verrast met maar liefst 28 enveloppen. Eén ding is zeker: ik ben verliefd op het vak én de liefde is wederzijds!

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *