Schoenendoosadministratie

Vakantiehuisje in het buitenland: wie droomt er niet van!
20 maart 2017
Ode aan de Keizer
12 mei 2017
Vakantiehuisje in het buitenland: wie droomt er niet van!
20 maart 2017
Ode aan de Keizer
12 mei 2017

Het was lang geleden dat het voorbij is gekomen, maar afgelopen week was het dan zover, een heuse schoenendoosadministratie! 30 jaar geleden de meest voorkomende vorm, tegenwoordig dus een unicum. Lekker makkelijk gewoon alle bonnetjes verzamelen en deze dan in een schoenendoos naar je boekhouder brengen. Die kan dan alle bonnetjes sorteren en vervolgens gaan verwerken in een boekhoudpakket of met het handje. De ondernemers van nu zijn echter een stuk meer kostenbewust.

Er was eens een boekhouder

Dit heeft natuurlijk gevolgen, het ambacht van de boekhouder verdwijnt in hoog tempo. Er was een tijd dat er bij een bedrijf met 3 personeelsleden, al een fulltime boekhouder nodig was om de boekhouding bij te houden. Alles werd opgeschreven in inkoopboeken, verkoopboeken en bankboeken. Dit moest dan met vierkant tellingen worden gecontroleerd en het zoeken naar die ene verschrijving was een monniken werk. Vreselijk! En wat geweldig dat niemand dit nog hoeft te doen!

Boekhouden anno nu

Er zijn zogenaamde bankkoppelingen waarbij de bankmutaties automatisch in het boekhoudprogramma komen te staan en zelfs automatisch kunnen worden verwerkt.
Scan en herkenoplossingen waarmee inkoopfacturen automatisch worden geboekt. Wanneer het tijd is deze te betalen, hoeven ze niet te worden ingeklopt in het bankpakket, maar met één druk op de knop worden de facturen bij de bank aangeboden. Verkoopfacturen die met het boekhoudpakket kunnen worden gemaakt en verzonden, en bij niet tijdige betaling direct vanuit het boekhoudpakket kunnen worden doorgestuurd naar het incasso bureau. Waar voorheen gigantische investeringen moesten worden gedaan om dit soort tools beschikbaar te krijgen voor je onderneming, is tegenwoordig een abonnement van € 15 euro per maand voldoende om deze tools te kunnen gebruiken.

Toekomst van accountantskantoren?

Nu hoor ik je denken maar jullie verkopen toch uren? Dan is zo’n schoenendoos voor jullie toch beter? Wij zijn echter geen boekhoudkantoor maar een accountants- en belastingadvieskantoor. Administratie is niets anders dan stapeltjes maken. De toegevoegde waarde hiervan is nul.
Het wordt voor ons pas interessant wanneer alle gegevens zijn verwerkt en er informatie naar voren komt. Dan kunnen wij onze toegevoegde waarde voor de MKB ondernemer laten zien, door mee te denken over het inrichten van bovengenoemde processen, belastingoptimalisatie, financierings- en investeringsvraagstukken en heel veel andere zaken op het snijvlak van financiën en ondernemen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *